Joulukalenteri 5.12.: Yö

Tervetuloa joulukalenteriin! Joulukalenterin takaa paljastuu joka päivä yksi sana. Mitä sana tuo sinulle mieleen? Voit kirjoittaa siitä jotain tai kertoa kommentissa, tai vain makustella sanaa mielessäsi. Olen valinnut sanoja, jotka ovat omia suosikkejani tai liittyvät jotenkin joulunaikaan.



Yö, mikä omituinen sana: kaksi kirjainta, joista varsinkaan öötä ei pidetä käsittääkseni yleensä kovin hurmaavana vokaalina. Yksinään se ei ehkä viehätäkään, mutta yössä se on paikallaan. Yö sopii hyvin yhteen edellisen joulukalenterin sanan kanssa: yö ja pimeys.

Vaikkakin: yöllä ei suinkaan ole aina pimeää. Valoisat kesäyöt ovat omia suosikkejani, vaikka välillä ne tekevätkin nukahtamisesta vaikeaa.

Yö on hyvää aikaa kirjoittamiselle. Olen itse ollut yökukkuja, joskin työelämä rajoittaa yöllisiä kirjoitusurakoita, enkä muutenkaan jaksa valvoa yhtä paljon kuin nuorena. Olen miettinyt, mistä johtuu, että kirjoitusinto tuntuu iskevän öisin ja tullut siihen tulokseen, että omalla kohdallani se liittyy ympäristön odotuksiin ja ympäristöön muutenkin. Usein kärsin kahden paineen välissä: kirjoittaako vai tehdäkö jotakin sosiaalisesti hyväksytympää? Käytänkö aikani kodinhoitoon vai kirjoittamiseen? Menenkö lenkille vai kirjoitanko luvun loppuun? Tämä osin tosi ja osin ehkä oma päänsisäinen paineeni helpottaa öisin. Yöllä kukaan ei odota vaan päin vastoin toivoo, etten imuroi tai jotakin vastaavaa.

Yöllä puhelin ei soi ja keskeytä kirjoittamista, yöllä on yleensä hiljaista ja rauhallista. Yöt voivat olla kauniita.

Kommentit

  1. Plääh, oon vakuuttunut et oon ainoa aamuvirkku kirjoittaja koko maailmassa. XD En ole kertaakaan elämäni aikana kirjoittanut yöllä. Siihen taas samastun, että miettii mistä elämän muusta osasesta repisi vähän lisää kirjoitusaikaa.

    Yö miljöönä on kyllä monella tavalla inspiroiva. Öinen urbaanimaisema on 100% mun estetiikkaa.

    D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti teitä on useampia! Itse olen pakottanut itseni käyttämään myös aamupäiviä hyväksi - muuten kirjoitusaika jää vuorotyössä aika vähiin. Mutta en silloin koe olevani kekseliäimmilläni.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit!