Kivoja linkkejä taustatutkimukseen

Kesä on täällä! Kylmänä ja koleana, mutta valoisana. Vaikka kesäyöt ovat hyvin valoisia täälläkin, silti minulle on iskenyt kotiseutuikävä. Ikävöin öitä, kun aurinko ei laske, ja sitä merkillistä tunnetta kun voi tepastella nurmikolla keskellä yötä ja on yhtä valoisaa kuin päivällä ja vain hiljaisuus erottaa yön päivästä. Olen kyllästynyt kaupungin pölyihin ja odotan juhannusta.

Saatuani HLK:n kässärin ainakin toistaiseksi pois käsistäni viime kuussa, olen kirjoitellut lyhyitä pätkiä, suunnitellut paria novellia ja tehnyt taustatutkimusta. Tässä muutamia linkkejä, jotka mielestäni ovat käteviä kirjoittaessa, ainakin jos tarina sijoittuu omaan maailmaamme.

Kun valoisuudesta oli puhetta, yksi ehdoton lempparini, jota ennenkin olen mainostanut, on:
Auringon nousu- ja laskuajat

Uusin tuttavuus taas kertoo, minne päin maailmaa kannattaa laittaa henkilönsä, jos tahtoo näiden ihailevan tähtitaivasta.

The New World Atlas of Artificial Sky Brightness

Finnasta voi hakea kaikenlaista, voi vaikkapa tarkistaa, onko sen niminen teos jo julkaistu, mitä on omalle tarinalleen miettinyt.

Täältä voi tarkistaa menneisyyden tai tulevaisuuden viikonpäivän.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu on tietysti klassikko.

Onko teillä suosikkeja?


Kommentit

  1. Olen huono kirjoittaja, sillä minä en tutki näin tarkasti mitään! Nimipalvelu on noista ainoa tuttu. Toki yritän pysyä jotenkin kuten oikeellisuudessa, esim. kasveista tarkistan kukinta-ajat, mutta en lähde miettimään viikonpäiviä.

    Minun taustatutkimukseni painottuu enemmän mytologiaan ja vanhoihin asioihin ja sanoihin. Innostun uusista sanoista valtavasti, keräilen niitä lukemistani kirjoista ja tutkin ja laitan sitten omaan tekstiini.

    Toisaalta tyylini on lähempänä maagista realismia, jolloin pikkutarka hyperrealismi ei välttämättä edes istuisi tarinoihin? :)

    VastaaPoista
  2. Et tietenkään ole! En minäkään todellakaan tutki kaikkea tarkasti, eivät kaikki tekstitkään vaadi sitä. Mutta näitä mainittuja minusta on hauska tarkistella. :)

    Minäkin innostun sanoista. On hienoa löytää uusia, merkillisiä sanoja, tai uusia merkityksiä vanhoille tutuille.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit!