Mitä minulla on kasassa

Tässä kaikki mitä minulla on kasassa Nanoa varten:

Minulla on...
minulla on...

Periaatteessa minulla on päähenkilö. Hänen pitäisi olla tyttö mutta en näe häntä päässäni. Hänellä ei ole edes nimeä. Ei, minulla saattaa sittenkin olla nimi. Ihanaa! Siitä pitäisi vielä vääntää jokin lempinimi, koska se on tolkuttoman pitkä. Hänellä ei ole mitään tekemistä. Minulla on mielestäni loistava siedettävä ensimmäinen luku (hahmotelma), mutta ei mitään ideoita sen jälkeen tapahtuvaksi.

Minulla on... idea, jonka toteuttamalla varmaan toistan itseäni. Teiniangstia!  Minulla on idea, josta saan ehkä juuri ja juuri novellin. 50 000 sanaan venytetty novelli? Apua! Kala! Tarvitsen kalan. Valaskalan. Mutta onko valas kala, eihän se kuulemma ole? Aivan sama, kalannäköinen, olkoon siis kala.

Voiko hän lähteä metsästämään valaita? Se on varmaan jotain mitä eläinaktivisti ei tekisi. Ja eikö joku suomalainen sitä paitsi jo kirjoittanut valaista? Miksi puhun valaista, mistä ne tähän tulivat? Ne ovat pelottavan isoja. Tämä johtuu siitä valaskalamallista, ilmeisesti olen ajatellut sitä vähän liikaa, se on ollut esillä niin monessa blogissa.

En ole vähään aikaan pelännyt mitään niin paljon kuin Nanoa! Tärisen. Marraskuu. Pelkään marraskuuta.

Eli lyhyesti sanottuna: kuten tästä postauksesta varmaan huomaa, olen paniikissa ja kaikki mitä minulla on kasassa on päähenkilön nimi ja novellin verran ideoita. Lohdutan itseäni sillä, että onhan sekin enemmän kuin ei mitään.

ps. Luulin seonneeni, kun sivupalkissa olevan nanokuvan kahvikuppi oli muuttunut paperipinoksi. Kun paperipinokin muuttui, tajusin, ettei vika ehkä ole minun muistissani vaan sen on tarkoituskin vaihdella.

Kommentit

  1. Minäkin pelästyin Nano-kuvaa!

    Rauhoitu, jessus sentään. Haluatko aloittaa sanasodalla?
    Ei sinun tarvitse vääntää mitään Finlandia-teosta. Tässä on kyseessä käsiksen luurangon oksentaminen - eikä edes sekään. Ehkä tarkoitus on vain ylittää itsensä ja muuta jaloa. Ihan kivaa tästä tulee. Ylihuomenna ei ehdi enää panikoida vaan pitää kirjoittaa ja kirjoittaa.

    Novellista saa helposti romaanin kun lisää toisen ison käänteen ja lisää tapahtumia.

    Ei teiniangsti ole itsensä toistamista.

    D/Missio

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. P.S. Haluan välittömästi hotmailin takaisin!

      Poista
    2. Mikä on sanasota? Heitelläänkö siinä toisia sanoilla? Onko tarkoitus sotia siitä, kumpi saa enemmän sanoja kasaan? Kuulostaa vielä pelottavammalta!

      Olen hyvin rauhaton. Odotan marraskuuta kuin maailmanloppua. Ehkä minun pitäisi syödä, saan muuta ajateltavaa. Kyllä tämä tästä.

      Vai ei Finlandia-teosta, no voin kyllä kertoa ettei sellaista ole tulossa vähään aikaan. :D

      Tai sitten teen niin kuin yleensä ja lisään sata käännettä, niin ettei kukaan enää tiedä, mikä oli pääkäänne!

      Poista
    3. Minäkin haluan VÄLITTÖMÄSTI hotmailin takaisin. Koska eihän tämä nyt käy päinsä. Jos se ei ala osoittaa elonmerkkejä lähiaikoina, on varmaan pakko alkaa käyttää varapostia. (Minulla on vielä se vanha blogin mailikin, lukuhoukka at luukku.com, mutta se on rasittava, kun sinne ei mahdu mitään liitetiedostoja.)

      Poista
    4. Sanasota = alamme samaan aikaan kirjoittaa nonstoppina esim. 15 min. Se kumpi kirjoittaa enemmän sanoja, voittaa. Testasin tätä yksin ja jos se oli tehokasta, auta armias mitä tulee väsättyä jos on vastustaja/vastustajia! Nimim. kilpailuhaluinen.

      Tee sata pikkukäännettä ja kaksi paisutettua. Lähetin sinulle hotmailiin jonkun toivottavasti vähemmän päättömän sepustuksen juonen rakentamisesta. Olen hyvin varma siitä, että aion vielä joskus työstää oikean, yksityiskohtaisen kaavan juonen luomisesta. Ehkä kirjoitan juonesta kirjan ja saan sen läpi!

      Poista
    5. Okei, voin suostua sanasotaan jos vain löydämme jonkin molemmille sopivan ajan. Sotiminen kuulostaa kyllä hiukan pelottavalta, mutta ehkä se tosiaan saa aikaan toimintaa.

      Ei se ollut päätön! Se oli ihana. Ihmettelen taitoasi saada tolkkua mahdottomiin asioihin, kuten juoniin. Sinun pitäisi tosiaan kirjoittaa kirja juonesta, kirjoita elokuvan runousoppia osa kaksi tai jotain!

      Poista
    6. Voihan sen ottaa sanakilpailuna. Mutta se ei kuulosta yhtä veriseltä tai dynaamiselta. Kerroinko jo että lähden Nanoon tuntien itseni Xenaksi? Heilun täällä jo nyt miekan kanssa. Että sota sopii minulle oikein hyvin.

      Ajattelen asioita yksinkertaisesti, siitä se taito tulee. Sitä paitsi yliarvostan juonta. En varmasti pölli jonkun keksimää nimeä ja lätkäise kakkosta perään. :P Mikä se olikaan se Helmi-Maarian unen ehsdotus, "Kuinka panostan kirjoittamiseen" tms? Ehkä pitäisi kirjoittaa Missio kässäri -niminen kirjoitusopas... Koska kuulemma he, jotka eivät itse osaa, opettavat.

      Poista
    7. Kerroit! Tai ainakin puhuit jotain miekan kiillottamisesta...

      Missio kässäri on kyllä ihan valmis oppaan nimi. Nomen est omen.

      Joo ja elokuvan runousoppia olisi huono nimi, jos kuitenkin käsitellään romaania. Olen kyllä osittain sitä mieltä, että ehkä ennen kirjoitusopasta pitäisi julkaista jotain muuta. Tai ainakaan ei kannata kirjoittaa "näin julkaiset romaanin" -nimistä kirjaa ennen kuin on itse julkaissut. :D Tiedäthän, uskon karmaan. Vähän.

      Poista
  2. Minulla on kasa ajatuksia ja henkilöiden nimiä, mutta suurin osa henkilöistä jää vielä parin ominaisuuden paksuisiksi. Uskokaamme, että tavaraa alkaa tulla, kun oikein pakottaa. Henkilöt heräävät eloon, vaeltavat outoihin paikkoihin ja tilanteisiin, joita kukaan ei myönnä keksineensä.

    VastaaPoista
  3. Niin ja miten sait tuon kahvikuppikuvan tuonne? Olen ehkä nanonoviisi tai muuten vain konedaiju, mutta en tajunnut, mikä ****n system name sinne piti tunkea? Jelp! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan näin! Todella. Minä kirjoitan kyllä helposti hirveästi, jos saan kirjoittaa tutuista hahmoista. Nyt vain olen päättänyt kirjoittaa uusista.

      Löysit kuitenkin kohdan, mistä kuvat voi ottaa? Sieltä piti vain kopsata se lause! Tai siis kun siinä oli niitä "example" kohtia, niin minulla oli niissä esimerkeissä valmiina oma nimimerkkini, bee__ eli sinulla varmaan lukee niissä (siellä system namen perässä tai edessä tai jossain) oma nimimerkkisi. Mutta mistä sinä sait sen värikkään pallokuvan?

      Poista
    2. Se html-koodi siis pitää liittää bloggeriin.

      Poista
    3. Pallokuva löytyy wrimon sivuilta web badges kohdasta :) Se kannattaa ladata omalle koneelle ja sitten laittaa kuvana blogiin.

      Valas ei ole kala, vaikka valaskalamalli antaisikin niin ymmärtää. Herra Labov taisi olla parempi kirjoittamisen teoreetikko kuin biologi.

      Sinä kanssa kirjoitat pitkästi = jos on idea novellilliseen tekstiä, niin kyllä se äkkiä venyy 50 000 sanaiseksi ;D Älä huoli, hyvin tämä kuukausi menee!

      Poista
    4. Ok, kiitti, nyt onnistui. :) Se pallokuva löytyi kohdasta fun stuff - web badges. :)

      Poista
    5. Susi: Kiitos! Toivotaan, tai uskotaan, usko alkaa siitä mistä toivo loppuu vai menikö se toisin päin. 50 000 sanaa. Eihän se ole paljon, eihän...?

      Tai herra Labovin suomentaja oli runoilija eikä biologi.

      Lila: Hyvä juttu, että onnistui! :)

      Poista
  4. Tsemppiä ja kirjoitusintoa kaikille nanoilijoille!
    En voi kuin kadehtia moista tehokirjoitusta.
    -Leijona

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä kadehdi ainakaan vielä, kun sanaakaan ei ole kenelläkään valmiina. Kiitos tsempeistä!

      Poista
  5. Mulla ei ole nanoa varten juonta tai mitää muutakaa ja silti löysin itteni tekemästä tunnukset sinne sivuille XD jos mä tän avulla saisin vihdoin kirjoittamisesta kiinni.

    Ja I'm back, muuten. Profiilista löytyy linkki uuteen blogiin (mä lupaan kunniani kautta etten poista sitä! Ihan oikeasti!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä juttu! Aiot siis yrittää? Ei kannata ottaa stressiä, yrittäminenkin on voittamista. Ainakin yritän tolkuttaa itselleni niin.

      Pitääpä käydä kurkkaamassa uutta blogiasi, toivottavasti et poista sitä, koska en pysy blogeissasi muuten kärryillä! :)

      Poista
  6. Nuohan ovat ihan hyvät lähtökohdat nanolle, tuntuu että itsellä ei viime vuonna ollut senkään vertaa. : D Tsemppiä, kyllä se paniikki siitä asettuu (vaikka no, mitäs se nano olisi ilman kauheaa pakokauhua...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä minun pitäisi kirjoittaa pakokauhusta? Olisi ainekset omasta takaa.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit!

Viime aikojen suosituimmat postaukset

Tunnelmia kirjamessuilta

Tuula Kallioniemi: Risteys

Motiiveista