1.2.12.

Miksi henkilöiden nimien keksiminen on niin vaikeaa?

Miksi nimet eivät vain voisi tipahtaa taivaasta paperilleni? Tai tulla uniini? Olen jälleen saanut pääni melkein kipeäksi pohtiessani päähenkilöni nimeä. Hänellä on ollut tähän mennessä ainakin seitsemän nimeä, joista yhteenkään en ollut täysin tyytyväinen. Lopulta päätin käyttää yhtä nimeä - eihän sitä voi jatkuvasti vaihdella, ajattelin - mutta nyt minusta on alkanut tuntua, että minun pitäisi sittenkin vaihtaa se takaisin sitä edeltäneeseen nimeen.

Pahinta on, että minulla olisi päähenkilölle aivan täydellinen nimi, mutta serkkuni seurustelee sen nimisen ihmisen kanssa. En tietenkään voi antaa henkilölle samaa nimeä! Argh. Jos kirjani julkaistaisiin, joku sukulainen kuitenkin luulisi, että olen nimennyt henkilön serkun poikaystävän mukaan... (Ei sillä, että julkaisutavoite näyttäisi kovin todennäköiseltä. Kolme kuukautta on kulunut ja vastausta ei ole kuulunut. Aikatauluni on pettänyt kohta kuudella vuodella. Minun piti julkaista ensimmäinen kirjani alle kahdeksantoistavuotiaana kuten Mika Waltari.) Nimivalintoja rajoittaa muutenkin paljon se, onko lähipiirissä samannimisiä ihmisiä.

Onneksi tämä nimeämisen mahdottomuus koskee lähinnä päähenkilöä. Sivuhenkilöiden kanssa olen päässyt helpommalla. Päähenkilön äidillä on ollut sama nimi alusta asti. No, hänen miehellään on ollut tähän mennessä kolme nimeä, joita kaikkia on käytetty Salatuissa elämissä... Katsonhan minä sitä sarjaa joo, mutta en silti haluaisi, että lukijalle tulee mitään sarjaan viittaavia mielikuvia tekstiäni lukiessa. Ei voi mitään. Onneksi minulla on suuri suomalainen nimikirja. Suosittelen sitä jokaiselle kirjoittajalle. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu on myös kovassa käytössä.

Itse tarinoiden nimet keksin helposti, ja lukujen nimiä pulpahtelee mieleeni tuon tuosta. Uskaltaisinpa kertoa ne täällä, mutta pidän ne kuitenkin salaisuuksina.

Tänään on muuten hieno päivämäärä. Aurinkokin paistaa, vieläkin.

Kommentit

  1. Mulla taas on ennemminkin niin, että henkilöiden nimet ovat niin itsestäänselviä, että jos jostain syystä joutuu niitä vaihtamaan, se aiheuttaa aina ihan hirveää ahdistusta :D

    VastaaPoista
  2. Mitä tarkoitat itsestäänselvillä? Että ne jotenkin kuvastaa liikaa henkilön luonnetta tms.? Nimien vaihtaminen aiheuttaa kyllä suunnatonta ahdistusta :D Kai sitä voisi jättää henkilöitä nimeämättäkin, mutta se sopii mielestäni vain tietyn tyylisiin teksteihin.

    VastaaPoista
  3. Oho, tulipa luettua Calendulan kommentti väärin. Luin, että joudut vaihtamaan nimiä siksi, että ne ovat itsestään selviä, ja niinhän kommentissasi ei lukenut :D Pahoittelut.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit!